Inden generalforsamlingen lyttede vi til Lone Barsøes spændende oplæg med emnet ‘BPA dengang og nu – fra kompensation til kamp’.

Referat af Brugerklubbens generalforsamling d. 14. november 2025
1. Dirigent Lene Lau
2. Referent Alice Carlsen
3. Bestyrelsens beretning v. formand Karsten Jühne.

Den nuværende bestyrelse blev valgt i forbindelse med generalforsamling fredag 29. november 2024.
Første bestyrelsesmøde blev afholdt 14. januar 2025, og siden da har bestyrelsen holdt møde en gang månedligt bortset fra juli 2025.
Brugerklubben har i år afholdt to arrangementer.
Lørdag 17. maj holdt vi – i samarbejde med Handicapformidlingen – en workshop Bedre Parat til Ansvaret.
Workshoppen samlede 30 BPA-brugere til en dag med fokus på at gøre brugerne bedre rustet til ansvaret som arbejdsgiver/arbejdsleder med en BPA-ordning.
Gruppediskussionerne var meget populære, og det følger vi op på ved vores næste arrangement i samarbejdet med Handicapformidlingen. Det afholdes søndag den 12. april, og temaet er arbejdsmiljø og trivsel.
2. september havde vi Valgmøde i samarbejde med adskillige handicaporganisationer.
Vi havde indbudt alle byrådets partier, og 10 af dem sad i panelet.
De blev udfordret på deres holdninger til handicapkonventionen og Aarhus Kommunes handicappolitik – og ikke mindst på deres holdning til BPA-ordningen og dens bevarelse.
Der kom mange gode spørgsmål og indlæg fra salen, både fra borgere med handicap, pårørende og andre.
Omkring 100 deltog i valgmødet.
Vi mødes løbende med forskellige byrådsmedlemmer for at øge deres forståelse for BPA-ordningen.
Bestyrelsen har desuden haft to møder med socialrådmand Anette Poulsen, hvor vi har drøftet vores bekymringer.
Bestyrelsen mødte også op på rådhuset i forbindelse med forhandlingerne om budgetforliget for at påvirke politikerne til at sikre økonomien på BPA-området.
Vi har gennem mere end et år deltaget i en BPA-dialoggruppe med det formål at genskabe tilliden på området. Vi mente ikke at arbejdet førte til nogen egentlig positiv ændring for vores medlemmer og valgte derfor at afslutte forløbet, da gruppens kommissorie udløb.
Vi har holdt 2 halvårlige møder med Tina Fendinge fra Rådgivning og Visitation, Voksne.
Formålet er gensidig orientering og afstemning i forhold til fx ændringer i BPA-håndbogen, udmåling af hjælp i forbindelse med ferie og forsikring af vores hjælpere.
Rådgivning og Visitation, Voksne har senest bedt om Brugerklubbens holdning til sagsgangen efter hjemvisning af sager fra Ankestyrelsen. Det vender vi tilbage til under eventuelt.
Der planlægges et BPA-stormøde i foråret 2026. Emner til mødet er meget velkomne.
Redaktionsudvalget står bag vores nyhedsbrev. Nyhedsbrevet udsendes til alle vores medlemmer og en stor gruppe af samarbejdspartnere, politikere og andre interesserede.
Som I kan høre af beretningen, har Brugerklubben mange opgaver i løbet af året. Vi håber derfor, at flere kunne være interesseret i at deltage i fx redaktionsudvalget og arrangementsudvalget. På den måde er vi flere, som kan løfte opgaverne.
4. Regnskab
Per Jacobsen fremlagde regnskabet, der godkendtes.
5. Indkomne forslag
Der var ikke indkommet forslag.
6. Fastlæggelse af budget og vedtagelse af kontingent.
Per Jacobsen fremlagde budget, der godkendtes.
Kontingent fastholdes på 200 kr. årligt.
7. Valg til bestyrelse og af 2 suppleanter
Bestyrelsesmedlem Martin Albrechtsen ønskede at udtræde af bestyrelsen.
Bestyrelsesmedlemmer Karsten Jühne og Alice Carlsen var på valg og genopstillede. Til valg af bestyrelsesmedlemmer opstillede desuden Lene Kjær og Fin Solmer.
Valgt til bestyrelsen blev Karsten Jühne, Alice Carlsen og Lene Kjær.
Valgt til suppleanter blev Marianne Møller Pedersen og Fin Solmer.
8. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
Kirsten Nielsen og Tonny Brøgger blev genvalgt som revisorer.
Til revisorsuppleant valgtes Thomas Krysiza

9. Eventuelt
Fra bestyrelsen: Tina Fendinge, Rådgivning og visitation Voksne, har overfor bestyrelsen fremsat ønske om en tilkendegivelse af, hvordan en god sagsbehandling kan være, når en sag hjemvises.
(Hjemvisning af en sag betyder, at Ankestyrelsen har fundet en sag utilstrækkeligt belyst og sender den tilbage til kommunen).
Bestyrelsen opfordrer interesserede til at tilmelde sig en gruppe, der kan diskutere følgende:
1. Hvordan kan en god sagsbehandling være, når en sag bliver hjemvist?
2. Hvad skal man gøre som borger?
3. Hvordan kan vi have en god dialog?
Birgit Barfoed, Lene Kjær og Antoniett Vebel Pharao meldte sig. Sidstnævnte dog under forudsætning af, at hun ikke bliver valgt ved kommunalvalget.
Ref. Alice
Den nye bestyrelse konstituerede sig på et kort møde efter generalforsamlingen og ser nu således ud:
Formand Tut Ma
Næstformand Peter Bach Nielsen
Kasserer Karsten Jühne
Sekretær Alice Carlsen
Bestyrelsesmedlem Lene Kjær
Suppleanter Marianne Møller Pedersen og Fin Solmer Poulsen