Author: Jesper Mathiesen

Brugerklubben ønsker godt nytår!

2a0hoxu7cz2nq7mbBrugerklubben vil gerne benytte lejligheden til at ønske alle medlemmer og samarbejdspartnere et rigtig godt nytår!

Det har været et begivenhedsrigt år og den nye bestyrelse ser frem til at fortsætte arbejdet i 2016 til glæde og gavn for brugerne i Aarhus.
Vi håber, at kunne præsentere nogle spændende arrangementer på siden snart – så hold øje med bladet og hjemmesiden.

Fremtidsværksted / Workshop AFLYST

Fremtidsværksted / Workshop er desværre AFLYST på torsdag d. 26.11.2015. Der vil komme en udmelding senere.

 

Nyt projekt – BPA fællesskaber

Projektet har til formål at etablere levefællesskaber mellem borgere, der er visiteret til en BPA-ordning.Desuden skal borgerne være visiteret til en plejebolig eller være Aarhus borger.
http://solbakkensnet.dk/bpa/ skal fungere som arbejdsgiver for borgernes BPA, dette for at gøre samarbejdet nemmere.
Borgerne får således mulighed for at bo tæt på hinanden med henblik på at skabe et fællesskab med fokus på det sociale sammenhold. I fællesskabet er der mulighed for at dele ressourcerne, så borgerne eksempelvis kan deles om hjælpere og vikarer, når dette ønskes. Eksempelvis kan tre borgere, der har behov for en nattevagt, deles om en hjælper til at varetage dette frem for tre hjælpere i dag og dermed frigøre nogle ressourcer til andre ting. Det kan være med til at skabe en øget fleksibilitet i BPA-ordningen, hvor mulighederne for planlægning bliver flere. Der er desuden mulighed for at benytte sig af fællesfaciliteter såsom handicapbil/bus, medarbejderfaciliteter og fællesområder.
Fællesskabet kan således give dem, som ønsker det, muligheden for at leve et socialt liv med de andre borgere, mens der sa
mtidigt er mulighed for at trække sig tilbage til sin egen bolig, når dette er ønsket.
Projektet er baseret på frivillighed fra borgerens side og kan være livslangt, hvis det ønskes. Det er således borgerne selv, der bestemmer at de vil flytte ind, hvorfor der ikke er nogen visitation ud over til selve BPA-ordningen.

Læs brochure.

 

Projektet er et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Solbakken.

aakstor12193573_1515042628815598_2658740157972088169_n

Fyraftensmøde om BPA pension og BPA-andel

lilleBrugerklubben inviterer til medlemsmøde på Handi-K@, Engtoften 7, 8260 Viby J

onsdag d. 21. oktober kl. 17.00 med afsluttende pizzaspisning

 

Lars Erik Bonnesen fra BPA-pension og senere kommer Peter Øllegaard og fortæller om sit nye projekt BPA-andel. I kan læse mere om disse arrangementer i vores medlemsblad.

DSB forbedrer service til ældre og handicappede

DSB_POS_RGB

I dag skal kunder, der ønsker assistance til at komme med toget, kontakte DSB 48 timer i forvejen.

Fra den 1. august 2015 nedsætter DSB varslingstiden til 24 timer, hvilket Arriva også har tilsluttet sig. Et år senere – fra den 1. august 2016 – planlægger DSB at sænke varslingen til 12 timer.

Desuden udvider DSB åbningstiden på telefoniske bestillinger til kl. 7-18, og det bliver som noget nyt muligt at modtage assistance i alle døgnets timer, der kører tog.

I dag er det kun muligt at ringe kl. 8-15 og at modtage assistance kl. 6-24.

Glæde hos Dansk Handicap Forbund
I Dansk Handicap Forbund vækker beslutningen begejstring.

”Det er rigtig dejligt. Det er noget, vi har kæmpet for i årevis, og som vores tillidsvalgte virkelig har knoklet for. Dansk Handicap Forbunds mål er, at vores medlemmer har samme muligheder som alle andre, og jeg glæder mig til den dag, hvor der slet ingen restriktioner er, men der er ingen tvivl om, det her, betyder utrolig meget for de, der er afhængige af det. Jeg betragter det som et stort skridt på vejen,” siger landsformand Susanne Olsen.

Hos DSB er man glad for at kunne tilbyde den nye mere fleksibel service.

”Det skal være nemt at rejse med tog for alle kunder. Det arbejder vi løbende på. Jeg betragter vores nye mere fleksible service som et væsentligt tiltag, og jeg håber, at det kan være med til at øge mobiliteten for vores kunder,” siger DSB’s økonomidirektør Thomas Thellersen Børner.

Fakta om DSB’s Handicapservice
Fri adgang mellem tog og perron er væsentlig for kunder med nedsat mobilitet. Det er samtidig en målsætning, som DSB og Banedanmark prioriterer højt ved indsættelsen af nye tog samt ombygning eller etablering af stationer.

DSB’s Handicapservice er en service, der er inkluderet i prisen på togbilletten.

DSB har cirka 20.000 handicapassistancer årligt.

Forbedringerne er aftalt i trafikkontakten mellem staten og DSB, der fornyedes i foråret 2015.

DSB yder assistancen til gangbesværede og handicappede i samarbejde med lokale taxavognmænd og Falck.

Læs mere på www.dsb.dk/handicap, der er under opdatering.

Pressemeddelelse fra www.dsb.dk af 14.07.2015.

DR.DK: Handicappede får lettere ved at tage toget

ic3-5091-ic3-5088

IC3 tog med dårlige indstigningsforhold for handicappede

Det bliver lettere for passagerer med handicap at komme med toget.

Det er et af resultaterne af den aftale om statens kontrakt med DSB, som regeringen, SF og Enhedslisten ventes at lande tirsdag aften.

Som det er i dag, skal de handicappede, der har behov for hjælp, bestille assistance hos DSB til at komme med toget 48 timer før afgang. Men allerede til sommer bliver den periode halveret til 24 timer.

Læs mere